02 sep 3.9. 1875 SA NARODIL FERDINAND PORSCHE
Tento nemecký konštruktér s českým pôvodom je „otcom“ slávneho Volkswagen Chrobáka. Založil automobilku Porsche. Cesta k známej spoločnosti však bola dlhá. Už ako malý chlapec bol fascinovaný elektrinou.
Porsche (3.9.1875 – 30.1.1951) sa narodil vo Vratislaviciach nad Nisou (nemecky Maffersdorf) v rodine klampiara a do svojich 59 rokov mal české občianstvo. Meno Porsche je pravdepodobne nemeckým tvarom z českého mena “Boreš” alebo tiež “Boresh”. Vyštudoval strojnú priemyselnú školu v Liberci.
Jeho pracovný život začal v elektrickej spoločnosti vo Viedni Bela Egger & Co. Vďaka svojim technickým zručnostiam sa onedlho zo zamestnanca stal manažér. V roku 1897 zostrojil elektrický motor uložený priamo uprostred kolesa, koncept ktorého bol vyvinutý americkým vynálezcom Wellingtonom Adamsom viac ako desať rokov predtým.
Pretekal so svojim motorom vo Viedni a začal pracovať v novovytvorenom oddelení pre auto na elektrický pohon v spoločnosti Hofwagenfabrik Jacob Lohner & Co., ktorá patrila k rakúsko-uhorskej Cisárskej a kráľovskej armáde. Dostal sa do povedomia takisto v zahraničí, úspech so svojim motorom mal aj na svetovej výstave v roku 1900. Vystriedal niekoľko firiem, kde pôsobil ako technický riaditeľ. Bol aj vyznamenaný.
V roku 1931 si založil vlastnú firmu. O tri roky neskôr sa dosť angažoval v projekte „ľudového auta“ Adolfa Hitlera. Vtedy vyvinul prvé návrhy pre autá Volkswagen. Tu už ruku k dielu priložil aj jeho syn Ferry. Počas 2. svetovej vojny sa zaoberali na požiadavku Hitlera aj výrobou ťažkých tankov. No z dôvodu poruchovosti a konštrukčným nedostatkom prototypu ich predbehla konkurenčná spoločnosť Henschel & Sohn, ktorá zákazku získala.
Po skončení vojny bol za spoluprácu s Hitlerom väznený 22 mesiacov. Neskôr tím otec – syn pokračoval, aby v roku 1950 tvoril históriu – uviedli prvé športové auto Porsche. Veľkých úspechov sa však už Ferdinand nedočkal. V roku 1951 umiera na následky mozgovej mŕtvice, krátko potom, čo zišiel prvý sériový automobil Porsche 356 z výrobnej linky.
Medzi jeho najväčšie konštrukčné úspechy patrí: bezprevodový elektromotor s umiestnením v náboji kolesa, elektromobil značky Jacob Lohner, kompresorový motor pre slávny Mercedes SSK, ruh synchronizácie prevodovky, tzv. Porscheho synchronizácia, odpruženie podvozku pomocou zakrivenia tyčí.
Historický kalendár pre nás pripravujú „slobodní ľudia“ zo spoločnosti www.fsgroup.sk a www.goaart.sk.
Zdroje: orbistour.eu; autolexicon.net; sk.wikipedia.org