FSGroup, s.r.o. | 15.8. OTVORENIE PANAMSKÉHO PRIEPLAVU
2717
post-template-default,single,single-post,postid-2717,single-format-standard,ajax_updown,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.5,vc_responsive

15.8. OTVORENIE PANAMSKÉHO PRIEPLAVU

15.8. OTVORENIE PANAMSKÉHO PRIEPLAVU

Za jednou z najdôležitejších vodohospodárskych stavieb sveta stoja skvelé inžinierske výkony. Námornú cestu sa vďaka nej podarilo skrátiť o 13 000 km. Výstavba 80 kilometrového prieplavu nebola vôbec jednoduchá. Na jeho projektovaní sa podieľala dokonca aj ruka Slováka.

Staviať sa začalo v roku 1880 pod vedením francúzskeho inžiniera a diplomata Ferdinanda de Lessepsa. Pôvodne mal byť jednoúrovňový (bez plavebných komôr). Ale vzhľadom na miestne podmienky nebol tento plán realizovateľný. Po 9 rokoch však boli nútení stavbu ukončiť pre výskyt tropických chorôb. Podľa niektorých prameňov usmrtili vyše 20 tisíc pracovníkov. No záujem o dokončenie neutíchol.

Od roku 1904 pokračovali vo výstavbe Američania. Počas výstavby bolo potrebné premiestniť neuveriteľných 180 miliónov ton zeminy a skál. Slávnostné otvorenie prieplavu sa konalo 15. augusta v roku 1914. Tento prieplav poskytuje prácu približne 10 tisíc zamestnancom.

Panamským prieplavom môžu plávať výlučne lode, ktorých rozmery a výtlak nepresahujú parametre známe pod pojmom Panamax. Maximálna dĺžka lode tak dosahuje 294,1 m a jej najväčšia šírka zase 32,3 m. Najväčší ponor lode je 12 metrov.

Keď sa loď ku kanálu priblíži, prejde plavebnými komorami s celkovou dĺžkou približne 2 kilometre. Tie zdvíhajú či spúšťajú lode v troch stupňoch o celkom 26 metrov. Stupne komôr sú postavené vo dvojiciach, aby jedna loď mohla stúpať, kým druhá klesá. Celková plavba prieplavom trvá približne 8-9 hodín.

Panamský prieplav inkasuje poplatky, ktoré sú súčasťou príjmov panamského rozpočtu. Panama totiž úplne prevzala kontrolu nad kanálom od USA koncom roka 1999. Cez prieplav prejdú ročne približne tri percentá svetového námorného obchodu. Lodné spoločnosti platia za každú svoju loď, ktorá ho využije, priemerne 250 000 amerických dolárov (USD).

Vývoj stále väčších lodí si však vynútil aj rekonštrukciu tohto prieplavu. Po 9 rokoch v roku 2016 už boli časti panamského prieplavu nanovo rozšírené.

V tejto súvislosti môžeme byť hrdí aj na nášho rodáka z Košíc Bélu Gerstera, pretože okrem Korintského prieplavu, bol spoluprojektantom aj Panamského prieplavu.

Historický kalendár pre nás pripravujú „slobodní ľudia“ zo spoločnosti www.fsgroup.sk a www.goaart.sk.

Zdroje: svetdopravy.skwalkers.sksk.wikipedia.orgtopky.sk